Varför jag inte tror på materialismen

Varför jag inte tror på materialismen

Materialismen framställs ofta som det självklara, nästan neutrala, antagandet i vår kultur: världen består av materia, och medvetandet måste förklaras som en biprodukt. Men det finns skäl att ifrågasätta detta, och ett av de starkaste skälen kommer faktiskt från fysiken självt.

Fysiken och materiens upplösning

I stort sett allt vi kallar ”materia” har en exakt matematisk representation i standardmodellen. Elektroner, kvarkar, fält och krafter – deras egenskaper uttrycks i termer av matematiska symmetrier och relationer. Nästan inget av det vi tillskriver ”materien” går bortom denna matematiska beskrivning. Om något är en illusion, då är det i själva verket materien i sin naiva mening.

Här ansluter jag mig till ontologisk strukturell realism: vetenskapen når inte ”tinget i sig”, utan endast dess strukturella relationer. Och den materiella sidan av detta ”ting i sig” framstår snarast som en metafysisk rest – något som vi aldrig direkt erfar, men som vi ändå låter utgöra världens grund.

Medvetandet som det givna

Kontrasten blir tydlig om vi vänder oss till vår erfarenhet. Jag har aldrig erfarit ”materia” som sådan. Inte ens när jag trampar på en spik erfar jag ”spiken”, utan smärtans kvalité, qualia, i mitt medvetande. Det jag har omedelbar tillgång till är just medvetandet. Materien däremot framträder endast genom matematiska beskrivningar och genom erfarenheter i medvetandet, aldrig som något självständigt.

En inverterad Dennett

Filosofen Daniel Dennett har hävdat att medvetandet är en illusion, medan materien är verklig. Men man kan lika gärna vända på detta. Varför anta en obeskrivbar aspekt av materien – en aspekt som vi aldrig kan erfaras – som grund för vår ontologi, när vi redan har en obeskrivbar aspekt som vi faktiskt erfar direkt, nämligen medvetandet?

En sådan ”invers Dennett” innebär att vi ifrågasätter själva existensen av den icke-matematiska, obeskrivbara materien. Materien finns i våra beskrivningar och i våra upplevelser, men inte som något bortom detta. Medvetandet däremot kan inte reduceras bort – det är den horisont där allting annat framträder.

En ny syn på realism

Min hållning är en strukturell realism: världen finns i kraft av sina lagbundenheter. Men verkligheten är inte någonting skilt från oss, utan det som framträder i medvetandet. Att kalla detta ”ontologisk strukturell realism” är ett sätt att framhålla att materien, så som den föreställs i vardagligt tal, inte är den yttersta verkligheten.

Snarare är det relationerna – och det medvetande i vilket de erfaras – som utgör den verkliga grunden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Creating Digital Art Using 2D Fourier Transforms

Observer‐ekvivarians och symmetrins ursprung - en översikt

Inlägg: Är medvetandet en ”excitation” av ett fält?