Den antropiska principen

Har snart läst kapitlet om idéhistoria i boken om den antropiska principen. Boken är tjock, och enbart detta kapitel ca 100 sidor. Naturvetenskapen verkar ha orsakat huvudsakligen två paradigmskiften: Newton och Darwin. Newton fick människor att bli Deister. Gud sågs som en urmakare. Det var nog först efter Darwin som folk började bli ateister i större utsträckning. Urverket sågs snarare som ett bevis på Guds existens. Kanske började vi efter Darwin tvivla på att människan var skapad i Guds avbild. I mina ögon speglas darwinismen i politiska ideologier som nazismen och nyliberalismen. Ideologier inspirerade av darwinism, är sällan särskilt sympatiska, i mina ögon. Den starkes rätt till överlevnad, den svage bör gå under. Jag vet att evolutionsteorin inte säger detta, men ideologiskt brukar det tolkas så. Kvantfysiken borde ge ytterligare ett paradigmskifte. Kanske går kvantfysik tillbaka till en världsbild som påminner om den medeltida världsbilden? Världen ses ju inte längre som mekanisk. I min ungdom hoppades jag att kvantfysikens världsbild skulle leda till en bättre värld. Idag är jag inte lika förhoppningsfull. Men nyfikenheten kvarstår.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The Jazz of physics